3 april, 2014

Bavette of vinkelap

Stel je eens voor: zomaar ergens in Frankrijk, je rijdt over wat smalle landweggetjes ergens in de Limousin. Je weet wel; vlak bij Limoges, nog net boven de Dordogne. Enfin, je rijdt naar zo’n klein, pittoresk Frans dorpje waar 3 inwoners, een paardenkop en een priester wonen. Meestal heeft zo’n klein dorpje wel een klein restaurantje waar je bijzonder lekker kunt eten. Dat dus!

Bavette of Vinkelap

Je maag denkt zo rond het middaguur “Honger!”. Dus je laat de voiture keurig door je partner inparkeren op het dorpsplein om aan de lunch te gaan.

En wat voor lunch? Zittend, naast een compleet onbekende Fransman, aan een tafel bedekt met een rood/wit geblokt plastic laken, schreeuwt het menu naar je. In een oogopslag zie je het recept dat je per se op je bord wilt: Bavette au sauce de Roquefort avec frites.

Met enige nonchalance worden de glazen gevuld met een rode huiswijn. Zo’n wijn waar je in Nederland de hoofdprijs voor betaalt wordt hier aangeboden als huiswijn. Er wordt zelfs wat gemorst en de Frans sprekende dame uit de bediening trekt haar schouders op alsof het niets is. Daarna komt de Madame van het restaurant sierlijk de keuken uitgelopen met 2 borden, een bak met frites en een bak met salade. Met een kwak staan de borden op tafel en de twee bakken ‘on the side’ spinnen nog na op de tafel. “Bon appetite”, roept ze terwijl ze al bijna weer in de keuken is.

Sappig, mals rood vlees, vers van de koe en bereid op de grill. Heerlijk met een smakelijke Roquefortsaus. De smaakpapillen werken in overuren. Binnen no time is het heerlijke gerecht verorberd en binnen 3 kwartier staan we weer buiten met een gevulde maag.

In de auto komt de discussie los. “Waarom hebben we dit niet in Nederland?”, beklaag ik mijzelf. “Waar kun je in Nederland nog voor € 12, – een goed stuk vlees kopen in een restaurant inclusief frites, salade en een warme saus?”. Een hele goede vraag, al bedacht ik het zelf..

Conclusie

Bavette is nergens (bijna nergens) zomaar te koop bij de slagerij. Deze moet je bestellen, heb ik me laten vertellen (hetzelfde geldt overigens ook voor foie gras, varkens- en kalfswang en kalfszwezerik, etc).
De vraag die dan rijst is: waarom is dit super malse en sappige vlees niet gewoon te koop bij de slager of supermarkt? Het komt tenslotte gewoon van de koe?
Enig speurwerk vertelt me dat deze mooie stukken vlees vooral naar het buitenland gaan om daar in supermarkten of restaurants terecht te komen en voor weinig geld te koop zijn (zie mijn bovenstaand stukje).

Advies

Ga vooral vaak naar Frankrijk om je daar te laten verrassen door de heerlijke gerechten en de hoge kwaliteit van het eten. Mocht je besluiten om in Nederland goed vlees te willen eten, bestel dan ruim een week van te voren bij de keurslager je vlees (vooraf diepgevroren) ;-)

Over de auteur

Vivian van Brussel

Foodblogger | Personal assistent | marketing coördinator | social media | communitymanagement | Digital Content Marketing Congres |

Reacties

Nieuwe reactie
    1. Om SPAM tegen te gaan moet u deze vraag correct beantwoorden.

Laatste reacties

  1. Arnaud de Klerk in Alles over Sushi!

    Wist je dat het een Noorse actie is geweest dat er nu ook Zalm gebruikt wordt voor Sushi? De Japa...

  2. Gerard in Mijn favoriete foodtrends

    Ja, vanwege spam reacties kunnen we geen links tonen helaas.

  3. Arnaud de Klerk in Mijn favoriete foodtrends

    Sjips... Markdown werkt hier niet :'(

  4. Arnaud de Klerk in Mijn favoriete foodtrends

    Voorbeelden: ![Alt text](https://d2xw2hidr62dov.cloudfront.net/photos/139924/20260508_132016_2...

  5. Arnaud de Klerk in Mijn favoriete foodtrends

    Niet echt een "food" trend, maar wel direct gerelateerd. In het verleden was de BOB, ...

  6. Chris in Vastigheid of spontaniteit

    Deze blog heeft me wel aan het denken gezet Joni! Ik krijg het soms voor elkaar om twee weken lan...

  7. Arnaud de Klerk in De kracht van samenwerking

    Je ziet ook steeds vaker dat ze vanuit restaurants zaken uitbesteden. We hebben al bij een paar, ...

  8. winwijzer.nl in 3 lokale pareltjes in Arnhem

    Bedankt voor de tips!